De broekspijp

Zoveel mensen, zoveel wensen. Er bestaan veel meningen als het gaat om de juiste broekspijp. De een draagt de pantalon hoogwater, de ander wil tijdens het lopen geen glimp van de sok opvangen. En moet de pantalon gemaakt worden, met of zonder omslag? En hoe hoog moet die omslag dan zijn? Hoewel er geen absolute waarheid over dit onderwerp bestaat wil ik je toch een eindje in de juiste richting helpen.

broekspijp

Wel of geen omslag?

Je kan je houden aan de algemene regel dat pantalons van officiële kleding geen omslag hebben. Bekende voorbeelden hiervan zijn een smoking en jacquet. Bij een zakelijk pak kan je dit als leidraad gebruiken. Moet het een officieel pak worden, kies dan voor een pijp zonder omslag. Bij bijvoorbeeld een ruit kan juist wel weer een omslag gedragen worden.

Natuurlijk heeft ook de mode een grote invloed. Na jaren pantalons zonder omslag te hebben verkocht, zien we de omslag, maar dan één van 5 cm hoog, steeds vaker terugkomen.

Hoe hoog?

Kies je voor een pantalon zonder omslag, dan moet de pijp ongeveer 2 cm boven de hak eindigen. Hiermee krijgt de pantalon een mooie break (een knik in de vouw aan de voorkant van de broek) en valt de achterkant glad over de hiel. Met een te lange pantalon (tot over de hak) maak je een slordige indruk. Een pantalon met omslag mag nog iets hoger gedragen worden omdat het gewicht van de omslag de pijp iets naar beneden trekt.

Over het algemeen geldt dat hoe smaller de pijp gedragen wordt, hoe hoger hij mag vallen. De gemiddelde pijpwijdte is op dit moment 21 cm, maar we zien de pijp ook smaller, 19 of 18 cm, gedragen worden.

Katoenen, linnen broeken en jeans moeten juist wel tot aan de hak gedragen worden. Tijdens het dragen zal de broek iets oplopen door het kreuken in de knieën en aangezien deze stoffen niet zo soepel vallen, zal een te korte jeans uitermate onelegant tonen.

About Di Pecora - Tailor for Businessmen

"Mannen doen zichzelf te kort als zij voor confectie kiezen.” René Schaap (38), kleermaker van Di Pecora, staat vierkant achter zijn uitspraak. “Nog geen 5% van mijn klanten zou met fatsoen in een confectiepak kunnen rondlopen. Voor alle andere mannen is een goed maatpak geen overbodige luxe.” Na jaren voor modehuizen als Emporio Armani en Pal Zileri gewerkt te hebben, en vele heren in maatkleding geholpen te hebben, besloot René Schaap met zijn kennis van zaken en connecties zich volledig in te zetten voor Di Pecora; een traditioneel kleermakersbedrijf waar keuze in stoffen, kwaliteit en persoonlijke aandacht voorop staan. En als bezoekende kleermaker kan hij u de service bieden die bij zijn klanten past: tijd en aandacht voor u als klant, waar en wanneer het ù uitkomt. René's motto luidt: “Een maatpak is niet alleen een kledingstuk, het is een goed gevoel over jezelf. En met een goed gevoel kan je meer bereiken!"
This entry was posted in Bespoke Tailoring, Etiquette and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment